Bygga A-traktor - En lättläst guide

Att bygga en A-traktor ofta kallad EPA innebär att man måste följa ett antal krav och regler. Här är en överskådlig sammanställning med viktig information om hur man bygger en EPA / A-traktor:
OBS! Nytt regelverk är på gång som kommer få stor påverkan på A-traktorer med h-reg och ECU-spärr. Läs mer

Val av fordon

  • Serietillverkat: Fordonet ska vara serietillverkat och får inte vara taklöst eller en cabriolet.
  • Kontrollbesiktning: kontrollbesiktiga för att säkerställa att valet av fordonet är lämpligt för ombyggnad.
  • Släpvagnsvikt: Fordonet ska vara konstruerat för en släpvagnsvikt på minst 1 000 kg, vilket är ett krav som sällan kan fås dispens för.
  • Tjänstevikt/drivhjul: Fordon med tjänstevikt över 2 000 kg eller fyrhjulsdrift föredras, eftersom de inte behöver viktas upp eller förses med barlastflak. För tvåhjulsdrivna A-traktorer under 2 000 kg måste minst 60 % av vikten vila på drivande hjulpar.

Atraktorspärr - Begränsa hastigheten

A-traktorn måste vara konstruerad för att inte överskrida en hastighet av 30 km/h på horisontell väg. Här är några metoder för hastighetsbegränsning av A-traktorer som ofta kombineras:

  • Växelspärr: Spärra växlar i en manuell växellåda med tex växelspärrplatta eller spärra direkt på växellådan.
  • Mekanisk begränsning: Justera växellådans utväxling och/eller motorns varvtal till max 30 km/h (ovanligt idag men var vanligt på EPA traktorer).
  • Omprogrammering: av motorstyrning (ECUspärr ). Förslag finns på att förbjuda denna metod hösten 2025. Läs mer.
  • Elektronisk begränsning: Använd en fristående hastighetsregulator, exempelvis den mycket smidiga Rotcart X3M som enkelt ansluts mellan bilens motorstyrbox (ECU) och gaspedal.HCAN eller HREG regulator skall inte förväxlas med denna produkt

Ombyggnad för a-traktor

A-traktorn måste byggas om så att det är uppenbart att den inte längre är avsedd för person- eller godstransporter detta görs genom att alla fria utrymmen som kan användas byggs igen och skall inte gå att återställas med enklare verktyg:

  • Kaross: Kortning av kaross bakom framsätena är en möjlighet, men ovanligt idag. 
  • Bagageutrymmet/flak: måste vara stängt eller oåtkomligt tex genom att man byggt igen det.
  • Baksäte: Baksäteutrymmet kan byggas igen med stålgaller eller motsvarande (max 50x50 mm hålstorlek, min 3 mm tjocklek). Undvik plexiglas, använd istället lexanglas. Baksäten och bälten kan vara kvar om de byggs in i nedfällt läge.
  • Krockgardiner: Om A-traktorn har krockgardiner ska det finnas tillräckligt utrymme för att de kan vecklas ut (ca 150 mm innanför dörrarna och 500 mm nedåt). Krockgardiner kan avaktiveras, men kräver giltigt intyg.
  • Bakdörrar: Dessa får inte vara öppningsbara om utrymmet bakom inte är igenbyggt.
  • Passagerarsäte: Säte för en eller två passagerare bredvid föraren får behållas.
  • Säkerhet: Ombyggnaden ska ge minst samma skydd för de åkande som den ursprungliga karossen.

Nödvändig A-traktorutrustning

  • Dragkrok och släpvagnskontakt: Måste finnas på fordonet.
  • Bilbälten: Måste finnas på alla sittplatser.
  • LGF-skylt: Ska vara godkänd och e-märkt, monterad lodrätt och vinkelrätt mot fordonets längdriktning, med en avvikelse på högst 10 grader. Höjd: minst 0,6 m och max 1,8 m mätt i nederkant, placerad mellan centrum och fordonets vänstra sida enligt bild nedan.ZON inom vilket LGF-skylt skall sitta på en A-traktor EPA-traktor

Övrig utrustning:

  • Barlastflak: Ett speciellt flak för att fördela vikten på drivande hjulpar utan att a permanenta vikter (ej för fyrhjulsdrivna fordon eller fordon med tjänstevikt över 2 000 kg). Flaket får ha en yta på max 1,25 m² och ska vara öppet och lätt att lasta.
  • Extra vikter: Kan monteras för att uppnå 60 % vikt på drivhjulen eller för att överstiga 2 000 kg i tjänstevikt. Vikterna ska vara ordentligt fastsatta, och tjänstevikten får inte överskrida den registrerade totalvikten eller högsta tillåten axelvikt om sådan finns.

Dokumentation och besiktning

Kom ihåg

Detta är en förenklad guide. Det finns många detaljer och regler att ta hänsyn till när man bygger en A-traktor. Läs gärna Transportstyrelsens föreskrifter (VVFS 2003:19) för fullständig information. Övriga råd är att alltid kontakta en besiktningsman innan registreringsbesiktningen för att diskutera plomberingslösningar, eller val av atraktorspärr och få  råd, detta eftersom regler tyvärr tolkas olika mellan besiktningsstationer.

Vi utvecklar, producerar och säljer elektronik för fordon. Med hög kompetens och lång erfarenhet leverar vi marknadsledande kvalitet och maximal kundnytta

Payment with Klarna

© 2025 Rotcart - för dig som bygger A-traktor