Hastighetsregulatorer i A-traktorer
En hastighetsspärr är centrala komponenter i A-traktorer, och deras huvudsakliga syfte är att säkerställa att fordonet inte överskrider den lagstadgade maximala hastigheten på 30 km/h. Det finns flera metoder för att begränsa hastigheten.
En vanlig metod är mekanisk begränsning, vilket kan innebära att vissa växlar i växellådan spärras eller att en extra nedväxlingsanordning installeras. Å andra sidan finns elektroniska begränsningar som använder fordonets elektroniska styrenhet (ECU) eller en separat styrbox för att reglera hastigheten. ECU-spärr
kan omprogrammeras för att begränsa maxhastigheten till 30 km/h, eller en separat styrbox tex Rotcart X3M kan installeras för att uppnå samma syfte.
Vid implementeringen av hastighetsregulatorer är det avgörande att begränsningen är konstruerad så att den är svår att manipulera eller kringgå. Det är också viktigt att det finns detaljerad dokumentation som beskriver hur hastighetsbegränsningen är utförd, inklusive information om givare, signaler och eventuella skyddsåtgärder mot manipulation. Dessutom krävs ett intyg från byggaren eller ägaren som bekräftar att hastighetsbegränsningen är korrekt implementerad och att fordonet verkligen inte kan överskrida 30 km/h, vilket måste lämnas vid registreringsbesiktningen.
Vi utvecklar, producerar och säljer elektronik för fordon. Med hög kompetens och lång erfarenhet leverar vi marknadsledande kvalitet och maximal kundnytta
© 2025 Rotcart - för dig som bygger A-traktor