Registrerings-besiktning av A-traktor

En registreringsbesiktning är ett krav när en bil byggs om till A-traktor eller så kallad EPA -traktor för att den ska godkännas och få användas i trafik. Syftet med registreringsbesiktningen är att säkerställa att A-traktorn uppfyller alla tekniska krav och är trafiksäker. Läs mer om skillnaden mella A-traktor och EPA Klicka här.

Vid registrerings-besiktningen kontrolleras bland annat:

  • Identifieringsmärkning: Fordonet ska ha kvar sin ursprungliga identifieringsmärkning, inklusive chassinummer. Om ramen är rostig och chassinumret inte går att läsa blir fordonet inte godkänt.
  • Bränslesystem: Påfyllningsöppningen till bränsletanken får inte vara placerad i förarutrymmet, passagerarutrymmet, bagageutrymmet eller motorrummet.
  • Elsystem: Batteriet ska vara säkert fastsatt och skyddat.
  • Avgassystem: Avgasröret ska vara riktat uppåt, bakåt eller åt vänster och får inte mynna ut under förar- eller passagerarutrymmet.
  • Styrning: Styrningen ska vara säker och ge fordonet god kursstabilitet.
  • Bromssystem: A-traktorn ska ha fungerande färdbroms och parkeringsbroms.
  • Hastighetsbegränsning: Hastigheten ska vara begränsad till max 30 km/h och det ska vara svårt att manipulera begränsningen.
    • Det ska finnas dokumentation som beskriver hur hastighetsbegränsningen är utförd.
    • Om begränsningen görs elektroniskt ska dokumentationen innehålla information om hur man har gjort det svårt att manipulera hastigheten, varifrån man hämtar signaler till hastighetsregleringen och vad som händer om signalerna försvinner.
  • Karosseri: A-traktorn ska vara ombyggd så att det är tydligt att den inte längre är avsedd för person- eller godstransport.
    • Det får inte finnas baksäte om det inte är igen byggt och bakdörrarna får inte gå att öppna.
    • Det ska finnas en invändig förstängning som gör att det bakre utrymmet och bagageutrymmet inte kan användas.
  • Kopplingsanordning: A-traktorn ska ha en kopplingsanordning och vara lämplig som dragfordon. Det innebär att den ska ha en dragkrok och en släpvagnskontakt.
  • Belysning och reflexer: Belysningen ska uppfylla de krav som gällde för ursprungsfordonet när det togs i bruk.

Utöver ovanstående punkter kontrolleras även andra detaljer, som till exempel LGF-skylt, däck, fjädring, vindrutetorkare, backspeglar och bilbälten.

Det är viktigt att A-traktorn är färdigställd och välbyggd inför registreringsbesiktningen för att öka chansen att den blir godkänd. Besiktningsföretagen kan ge information om vad som kan godkännas vid registreringsbesiktningen.

Efter en godkänd registreringsbesiktning får A-traktorn inte ändras, förutom att man får byta färg.

Att manipulera en A-traktor eller EPA efter registreringsbesiktningen kan leda till att polisen stoppar fordonet och förelägger ägaren om en ny registreringsbesiktning där de tekniska kraven som gäller idag ska vara uppfyllda. Det kan innebära mycket kostsamma och omfattande ombyggnationer och i vissa fall är det inte möjligt att registrera fordonet som A-traktor eller EPA igen.

Vi utvecklar, producerar och säljer elektronik för fordon. Med hög kompetens och lång erfarenhet leverar vi marknadsledande kvalitet och maximal kundnytta

Payment with Klarna

© 2024 Rotcart - för dig som bygger A-traktor