Om a-traktorspärrar
En atraktorspärr, ofta kallad hastighetsspärr, är en viktig komponent vid ombyggnation av en personbil till A-traktor eller EPA i folklig tal. Syftet med spärren är att begränsa fordonets maximala konstruktiva hastighet till 30 km/h, vilket är ett lagkrav i Sverige för A-traktorer.
Det finns olika sätt att implementera en atraktorspärr:
Elektronisk spärr: Denna typ av spärr modifierar fordonets elektroniska styrsystem (ECU) för att begränsa hastigheten. Det krävs noggrann dokumentation som beskriver de åtgärder som vidtagits för att förhindra manipulation.
Mekanisk spärr: Denna spärr kan innebära att antalet växlar som kan användas begränsas, ofta till två eller tre, för att säkerställa att A-traktorn inte överskrider 30 km/h. Spärren kan implementeras genom ingrepp i växellådan eller med hjälp av växelpärr plattor eller liknande som är permanent fixerade till karossen eller växellådan.
Oavsett vilken typ av spärr som används, måste den vara konstruerad så att det är svårt att öka A-traktorns hastighet. Vid registreringsbesiktningen kontrolleras spärrkonstruktionen noggrant, och eventuella brister kan leda till att fordonet underkänns.
Vi utvecklar, producerar och säljer elektronik för fordon. Med hög kompetens och lång erfarenhet leverar vi marknadsledande kvalitet och maximal kundnytta
© 2024 Rotcart - för dig som bygger A-traktor