Besiktning av A-traktor

A-traktorer är besiktningspliktiga precis som vanliga bilar. Första kontrollbesiktningen ska göras senast 48 månader efter den månad då A-traktorn togs i bruk, och därefter senast 24 månader efter månaden för föregående godkända kontrollbesiktning.

Vid kontrollbesiktningen genomgår A-traktorn en rad kontroller för att säkerställa att den fortfarande uppfyller de tekniska kraven och är trafiksäker. Besiktningen kan delas upp i följande steg:

  • Bärande konstruktion: Karosseri och stomme kontrolleras för att upptäcka rostskador eller andra skador som kan försvaga konstruktionen. Ram, balkar, fästen och viktiga infästningar, till exempel fram- och bakvagn, kontrolleras för att se till att de sitter fast och inte har rostskador eller sprickor.
  • Hjulsystem: Besiktningen inkluderar kontroll av hjulupphängning, leder, lagringar och att hjulen är korrekt monterade. Däcken ska vara skadefria och ha minst 1,6 mm mönsterdjup. A-traktorns fjädring och stötdämpning undersöks också, och EPA-traktorer ska ha ofjädrad bakaxel.
  • Övrigt: Fordonets identitet kontrolleras och ska stämma överens med registrerade uppgifter. Traktorn ska vara försedd med en registreringsskylt framtill. En provkörning görs för att kontrollera köregenskaper, styrsystem, bullernivå, bromsar, signalanordning och backspeglar. Hastigheten kontrolleras för att säkerställa att den inte överstiger 30 km/h. Vindrutetorkarna kontrolleras, så se till att fylla på spolarvätska innan besiktningen. Om A-traktorn har utrustning som inte är obligatorisk, som till exempel bilbälten vilket är ett krav numera, kontrolleras även denna utrustning utifrån föreskriftskraven.

Om A-traktorn vid kontrollbesiktningen avviker från kraven på hastighet, nedväxling, axelavstånd, fjädringssystem eller karosseriets utformning, eller om traktorns identitet inte kan säkerställas, kommer den att föreläggas om registreringsbesiktning. Utöver de tekniska kontrollerna kontrolleras även att A-traktorn har en varningstriangel.

Polisen kan utföra flygande besiktningar av A-traktorer för att kontrollera att de uppfyller de tekniska kraven. Om en A-traktor stoppas av polisen och misstänks vara manipulerad kan den tas i beslag och föras till en uppställningsplats i väntan på teknisk undersökning. Om polisen upptäcker att A-traktorn är manipulerad kan föraren rapporteras för olovlig körning och få böter. I vissa fall kan även föräldrarnas dömas för tillåtande av olovlig körning. Det är också viktigt att vara medveten om att försäkringen kanske inte gäller om man råkar ut för en olycka med en trimmad A-traktor.

Vi utvecklar, producerar och säljer elektronik för fordon. Med hög kompetens och lång erfarenhet leverar vi marknadsledande kvalitet och maximal kundnytta

Payment with Klarna

© 2024 Rotcart - för dig som bygger A-traktor