Transportstyrelsens nya regler för A-traktor

Här informerar vi om det förslag som Transportstyrelsen tagit fram för ändringar av ”Vägverkets föreskrifter och allmänna råd (VVFS 2003:19) om bil ombyggd till traktor”, alltså det vi ofta kallar A-traktorer. Det Transportstyrelsen riktat in sig på är

· tekniska krav om hastighetsbegränsande åtgärder för att försvåra att manipulering av elektronisk hastighetsbegränsning kan ske utan synligt ingrepp, samt

· förtydligade krav på LGF-skyltens befintlighet och utformning.

Allt detta finns att läsa på Transportstyrelsens hemsida:

https://www.transportstyrelsen.se/sv/regler/utgangna-remisser/remiss-av-forslag-om-andring-av-vagverkets-foreskrifter-vvfs-200319/

Detta arbete ska inte förväxlas med det förslag som EU-kommissionen tagit fram där körkortsåldern föreslås höjas till 16 år och fordonen får framföras i 45 km/h. Detta förslag nämns oftast i samma mening som A-traktorer, men min uppfattning är att det kan vara missvisande då detta är en annan fordonstyp och kräver annat körkort. Om och när detta eventuellt kan bli verklighet kan man läsa kort om på Regeringens hemsida.

https://www.regeringen.se/pressmeddelanden/2023/03/kommissionen-oppnar-nya-mojligheter-for-a-traktorer/

Fortsättningsvis berörs endast det som rör hastighetsbegränsande åtgärder då vi anser att det påverkar A-traktorbyggandet allra mest. För er som vill läsa om LGF-skyltens befintlighet och utformning föreslår vi Transportstyrelsens länk ovan.

VIKTIGT: Detta är fortfarande endast ett förslag från Transportstyrelsen, inget är beslutat ännu och det finns inget fastslaget datum när detta eventuellt träder i kraft.

Vad är då anledningen till detta nya förslag? Jo, enligt Transportstyrelsen är det på grund av att ”Vissa typer av elektronisk hastighetsbegränsning, som idag är vanligt förekommande bland A-traktorer, är lätta att manipulera samtidigt som det i många fall är svårt och ibland så gott som omöjligt att kontrollera och fastställa hur de har manipulerats.”

Den största förändringen i detta förslag är att det endast skall vara tillåtet att hastighetsbegränsa A-traktorn genom

· Hastighetsreglering genom fordonets elektroniska gaspedal där hastighetssignal skall tas från fordonets CAN-bussystem, eller

· Mekanisk ombyggnation där hastigheten begränsas endast av utväxlingen och där hastigheten på lägsta växeln ska vara högst 10 km/tim vid 2/3 av ursprungsfordonets motors maximala varvtal.

Detta innebär att gaspedalslösningar från företag som Rotcart, Loh Electronics eller liknande fortfarande kan användas, dock med kravet att dessa måste CE-märkas av tillverkaren. Det kommer dock INTE vara tillåtet att

· Använda enklare system för att varvtals- eller hastighetsbegränsa fordonet.

· Programmera om fordonets originalmotorstyrning (ECU-spärr) för att begränsa hastigheten.

Vidare ställer Transportstyrelsen krav på att:

· Fordon under 3500 kg maximalt får ha 3 växlar framåt.

· Om automatväxellåda används skall all manuell växling vara spärrad eller demonterad.

· A-traktorn inte får ha farthållare.

· Hastighetsregulatorn skall gå att kontrollera utan att någon demontering krävs.

Om detta förslag antas så kommer fordon som godkänts innan ändringarna träder i kraft vara tillåtna att använda. Men om fordonets hastighetsbegränsande anordningen eller den högsta konstruktiva hastigheten har ändrats, det vill säga om någon manipulerat fordonet, så kommer de nya föreskrifterna att gälla. Detta innebära att A-traktorer som blir ålagda en ny registreringsbesiktning på grund av till exempel manipulation kommer att måste uppfylla de nya kraven. Detta innebär för den hastighetsreglerande anordningen att

· Äldre A-traktorer som saknar elektrisk gaspedal och CAN-buss kommer kräva dubbla växellådor, eller annan nedväxling, för att uppnå en mekanisk hastighetsbegränsning.

· Nyare A-traktorer med ECU-spärr måste byta ut sin hastighetsreglande anordning mot en godkänd lösning från till exempel Rotcart eller Loh Electronics.

· Nyare A-traktorer med hastighetsreglande anordning på gaspedalen måste se över så att hastighetsregulatorn är CE-märkt och att den är synlig utan demontering.

För att summera så kan man konstatera att Transportstyrelsen har

· Tagit tillbaka de gamla kraven för ombyggnationer av gamla fordon till att spärras genom mekanisk utväxling.

· Ställt tydligare och mer tekniska krav på hur den elektroniska hastighetsregleringen får och ska utformas på nyare fordon.

Har ni några funderingar är ni välkomna att kontakta oss!

Rotcart AB

Vi utvecklar, producerar och säljer elektronik för fordon. Med hög kompetens och lång erfarenhet leverar vi marknadsledande kvalitet och maximal kundnytta

Payment with Klarna

© 2024 Rotcart - för dig som bygger A-traktor