Externa hastighetsregulatorer enligt Transportstyrelsen

Observera: H-can och H-reg är registrerade varumärken som tillhör LOH-Electronics och kan erhållas från dem. Vi på Rotcart vill under inga omständigheter att våra produkter förväxlas med dessa varumärken eller med LOH. Vi betonar att det är Transportstyrelsen som använder "H-can" och "H-reg" som generiska termer och vill uppmärksamma att de är registrerade varumärken och att vi är kritiska till detta bruk.

Under november månad 2022 presenterade Transportstyrelsen en rapport vid namn "Uppdrag att utreda regler för A-traktorer" , diarienummer TSG 2021-10478. Utredningen behandlar en rad områden relaterade till a-traktor, däribland hastighetsbegränsning. I avsnitt 7.6.2 presenteras två varianter av hastighetsregulatorer, H-reg och H-Can som de enda alternativen.

  • H-can definieras av Transportstyrelsen som en variant av hastighetsregulator som kopplas in på bilens CAN-bus, samt mellan gaspedalen och bilens motorstyrenhet.
  • H-reg definieras av Transportstyrelsen som något som "monteras under motorhuven" och "kopplas in på bilens tändsystem" och benämns både som variant av varvtalsregulator och hastighetsregulator.

Ur nämnd rapport :
"Externa hastighetsregulatorer används som alternativ till omprogrammering av motorstyrenheten. Det finns två olika varianter: H-Reg och H-Can. HReg kopplas in på tändsystemet eller bränslesystemet medan H-Can kopplas in på bilens CAN-buss som är nätverk för bilens styrenheter (Controller Area Network).
En H-Reg monteras någonstans i motorutrymmet och förses med signaler för motorvarvtal och hastighet. Som hastighetssignal används antingen bilens ordinarie hastighetssignal eller en signal från en extra hastighetssensor som monterats på ett sådant sätt att den kan mäta bilens hastighet.När den högsta tillåtna hastigheten är uppnådd så bryter regulatorn antingen tändningen eller bränsletillförseln, vilket förhindrar att hastigheten ökar ytterligare." - TSG 2021-10478 sid 94

Baserat på transportstyrelsens förslag till ändrade föreskrifter VVFS 2003:19, diarienummer TSF 2023-22, är endast hastighetsregulatorer av typen H-can relevanta för framtiden. Detta eftersom h-reg inte finns med som ett godkänt alternativ i förslaget. Detta innebär enligt TS förslag att regulatorer som H-reg förbjuds och inte längre kommer vara godkänt vid nyregistrering av A-traktorer vilket även bekräftas på LOH-electronics hemsida.

Vi citera Transportstyrelsen för att förklara orsaken som "är att de med lätthet kan manipuleras" och "dessutom mycket enkelt att avlägsna manipulationsanordningarna utan att det lämnas några spår".

Hela förklaringen:
"En varvtalsregulator kopplas in på tänd- eller bränslesystemet och bryter tändningen eller bränsletillförseln när maxhastigheten är uppnådd. En brist med varvtalsregulatorer är att de med lätthet kan manipuleras genom att reläer eller direktanslutningar kopplas in så att regulatorn förbikopplas. Inför kontroll är det dessutom mycket enkelt att avlägsna manipulationsanordningarna utan att det lämnas några spår av dem vilket gör det svårt att bevisa manipulation." TSF 2023-22 sid 12

Från uppdraget:
"Manipulering av en H-Reg görs ofta genom att reläer eller direktanslutningar kopplas in så att anslutningen till tändsystemet eller bränslesystemet förbikopplas. Det innebär att hastighetsregulatorn inte längre kan påverka dessa system när den högsta tillåtna hastigheten är uppnådd." - TSG 2021-10478 sid 94
*Notera: Transportstyrelsen kallar H-reg för en varvtalsregulator och hastighetsregulator samtidigt vilket jurister kan ha åsikter om,  men det är myndighetens definitioner - inte våra.

I detta sammanhang vill vi uppmärksamma Transportstyrelsen, och alla som är intresserade, på att H-CAN och H-REG är varumärken från LOH-Electronics. Som aktör i branschen vill vi uppmana Transportstyrelsen att framöver använda generiska namn för att beskriva kategorier av produkter där flera aktörer och flera varumärken är representerade. 

Disclaimer: All hänvisning till "H-can" och "h-reg" i denna text grundar sig uteslutande på Transportstyrelsens användning av dessa termer i deras rapport. Vi tar inte ställning till dessa produkters egenskaper och gör ingen egna bedömningar av dem.





Vi utvecklar, producerar och säljer elektronik för fordon. Med hög kompetens och lång erfarenhet leverar vi marknadsledande kvalitet och maximal kundnytta

Payment with Klarna

© 2025 Rotcart - för dig som bygger A-traktor