Chippa bort DPF, EGR och Ad-blue

EGR och DPF Delete – Vad är det och varför görs det?
Moderna dieselbilar är utrustade med system som EGR (Exhaust Gas Recirculation) och DPF (Diesel Particulate Filter) för att minska utsläpp och uppfylla strikta miljökrav, såsom EU:s utsläppsnormer (t.ex. Euro 5 och Euro 6). Men dessa komponenter orsakar problem som minskad motorprestanda när de blir slitna, ökat bränsleförbrukning och kostsamma reparationer när de går sönder. EGR- och DPF-delete, ofta kallat chippning eller omprogrammering av ECU, är en mjukvarumodifiering där dessa system tas bort eller deaktiveras för att förbättra bilens tillförlitlighet och minska underhållskostnader. 

Vad är EGR och DPF?

  • EGR (Återcirkulation av avgaser): EGR-ventilen återför en del av avgaserna till motorns insug  och minskar bildningen av kväveoxider (NOx). Med tiden byggs avlagringar upp i insug och ventiler, vilket leder till sämre motorprestanda och ökad risk för fel som "limp mode" (nödläge), eller motorbrand.
  • DPF (Partikelfilter): DPF-filtret fångar upp sot och partiklar från avgaserna för att minska skadliga utsläpp. Filtret rengörs genom en process kallad regenerering, där sotet bränns bort vid höga temperaturer. Om bilen mest körs korta sträckor eller i stadstrafik kan filtret bli igensatt (A-traktor och DPF filter är alltså inte optimalt), vilket orsakar effektförlust och dyra reparationer (ofta 10 000–20 000 kr för ett nytt filter).

Vad innebär EGR och DPF Delete?

Vid en EGR- och DPF-delete tas dessa system antingen fysiskt bort eller deaktiveras via omprogrammering (chippning) av bilens styrenhet (ECU). Processen kan inkludera:

  • Fysisk borttagning: DPF-filtret måste tas bort eller ersätts med ett rakt rör annars kommer det sätta igen helt med motorras som risk. EGR-ventilen kan blockeras eller tas bort med en "delete kit" men det är ofta inget måste om man chippat bort en hel EGR-ventil i förebyggande syfte. Är ventilen redan dålig så måste den dock blockeras så ingen gas kan ta sig förbi eller in i ventilen.
  • ECU-omprogrammering: Bilens mjukvara modifieras för att stänga av funktionerna för EGR och DPF, så att motorn inte längre går in i regenereringscykler eller nödlägen.

Resultatet? En motor som "andas" friare, med mindre motstånd i avgasflödet och utan risk för igensatta komponenter, limp lägen eller felkoder.

Fördelar med EGR och DPF Delete

  • Bättre prestanda: med igensatt DPF eller trasig EGR går bilen ofta in i limp home läge där effekten stryps kraftigt.
  • Förbättrad bränsleekonomi: Minskad backtryck och avsaknad av regenereringscykler kan sänka bränsleförbrukningen.
  • Renare motorolja: Under regenereringen kan diesel tryckas förbi kolvringarna så det hamnar inne i motorn och späder ut motoroljan med diesel. Vilket bla Volvo haft problem med på D5 motorerna där "motoroljan" ökade mellan bytena för att den späddes ut med diesel vid regenerering av partikelfilter.
  • Renare insug: EGR ventilen leder in skitiga avgaser i insuget så att det med tiden blir "asfalterat" på insidan. Detta kan i värsta fall leda till motorbränder där motorn skenar och ej går att slå av.
  • Mindre underhåll: Inga fler kostnader för rengöring eller byte av DPF (som kan kosta tusentals kronor) och  problem med läckande EGR.
  • Problemfri körning: Slipper varningslampor och "limp mode".

Nackdelar och risker

  • Lagen: I Sverige är det olagligt att köra på allmän väg utan fungerande DPF om motorfordonet ursprungligen var utrustad med det.  A-traktorer klassas ej som motorfordon och regleras därför inte alls av Avgasreningslagen (2011:318) och är därmed helt lagliga att modifiera.
  • Miljöpåverkan: Utan DPF,  EGR och adblue ökar utsläppen av sotpartiklar och NOx. Utan EGR kan det i vissa fall ta något längre tid för motorn att bli varm.

Vi utvecklar, producerar och säljer elektronik för fordon. Med hög kompetens och lång erfarenhet leverar vi marknadsledande kvalitet och maximal kundnytta

Payment with Klarna

© 2025 Rotcart - för dig som bygger A-traktor