Nu har transportstyrelsen behandla alla remissvar som inkommit angående förslaget för nya regler för hastighetsbegränsning av a-traktorer och skickat ett reviderat förslag till europakommissionen för godkännande. Enligt våra källor kan vi förvänta oss att reglerna godkänns under februari månad och träder i kraft senare under året.
Vi har läst det reviderade förslaget och tycker att de ändringar som gjorts efter remissrundan är vettiga, och inte heller särskilt omfattande. Av störst betydelse är att de nya förslaget, till skillnad från det tidigare, kräver att alla kablar ska utgöras av multiledare. Det innebär att den äldre lösningen med enkelledare dragna i metallslang inte längre kommer att vara tillåtet. En annan förbättring är att det kommer att krävas att hastighetsregulatorn är försedd med kontaktdon som passar på bilens gaspedal.
En sak som inte ändrats är att ECU-spärr inte finns med som en giltig lösning. Det inneär att ECU-spärr, när de nya reglerna träder i kraft, kommer att vara olagligt att använda vid nyregistrering av A-traktor.
Det slutgiltiga förslaget går att läsa på europakommissionens webbplats: https://technical-regulation-information-system.ec.europa.eu/sv/notification/26392.